Utsikt

Utsikt

lördag 22 mars 2014

Burger Bonanza

Jag har så klart alltid vetat att amerikanerna gillar sina burgare, men jag hade inte alls förstått vidden av det. I princip alla restauranger serverar någon form av burgare, sliders (som är en slags mini-burgare) eller mackor som påminner om burgare. Vare sig det är din lokala diner, pub, bar, snabbmatshak eller veganställe - burgarna är överallt. Så det säger sig själv att vi nu efter drygt tre månader i staden har hunnit äta oss igenom ett par och även lagat hemma själva. Här kommer en liten sammanfattning av en del burgare vi testat hittills.




1. Hemlagad Short Rib Burgers on Pretzel Bun från Blue Apron, en matkasse-tjänst som vi kommer att skriva mer om längre fram.
2. 7 oz. Walter Burger hos Walter Foods i Williamsburg. En av mina favoriter, så god att jag och Isabella missade flyget hem från NY sommaren 2012, serveras med riktigt tunna välfriterade pommes.
3. Cajun Seitan Sandwich på veganstället Candle Café på Upper East Side, väldigt god.
4. En av Roberts absoluta favoriter, BBQ Seitan Burger på Candle79, veganställe som är systerrestaurang med Candle Café. Servas med friterade polenta-fries, frasigt!
5. Meatball Smash på brioche med stekt ägg, pesto och provolone hos The Meatball Shop. Ett ställe där man får bygga ihop sin egen rätt - denna var en riktig hit!
6. Min favorit hittills - Bash Style Burger - med onion and bacon jam och friterade lökringar hos Burger and Barrel. Här kan man snacka saftig burgare, dessutom kan man beställa till truffle fries, gah!
7. Crazy person
8. En habil burgare på ett av våra kvartersställen - The Ritz Diner. Stället har så snygg skylt att jag skulle kunna gå dit bara för den sakens skull. Dessutom har de en Peanut Butter and Jelly Sandwich på menyn som jag nog måste testa snart.

Ett hamburgerställe som vi ej har lyckats fånga på bild, men verkligen vill rekommendera, är Go Burger Bar and Grill. Jag är väldigt förtjust i deras UltiMELT med gruyereost, bacon och karamelliserad lök. Robert älskar deras Mac & Cheese Burger som har ett hyfsat standardupplägg med bacon, cheddar och karamelliserad lök, men är toppad med fried mac and cheese. Låter knäppt, smakar gott!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar