Utsikt

Utsikt

söndag 22 mars 2015

En variant på vegetarisk bibimbap



Härom veckan var jag på kimchikurs på Natur & Kultur, arrangerad av de som driver den koreanska restaurangen Arirang här i Stockholm. Kanske den bästa koreanska restaurangen jag ätit på, men så har jag ännu inte varit i Korea. På kursen fick varje deltagare förbereda en burk med kimchi, som man även fick ta med hem. Kimchin skulle marinera i kylen 7-10 dagar och i kväll var det äntligen dags att smaka av.

Från kursen fick vi även med oss kokboken Kimchi och andra koreanska rätter, och idag bestämde jag mig för att laga bibimbap med en vegetarisk version av bokens bulgogi. Det blev väldigt lyckat och kimchin var väldigt god, om än i starkaste laget för min mesiga mun.

Quorn-bulgogi, 4 portioner

300 g quornfärs
1 gul lök eller 2-3 schalottenlökar
2 vitlöksklyftor
1,5 msk sesamolja
1 dl koreansk eller japansk soja
1 msk strösocker
4 msk finhackad ingefära
1 msk grönsaksfond
10 torkade trattkantareller (om du har det hemma)
svartpeppar

Häll sockret i en skål. Häll på sesamoljan och sojan. Pressa i vitlöken. Finhacka ingefäran och häll i den med. Rör om. Finhacka löken och tillsätt. Tillsätt grönsaksfonden. Smula sönder svampen och häll i den med. Tillsätt quornfärsen och krydda med svartpeppar, blanda om ordentligt och låt marinera i en timme. Stek först på hög värm  i en minut eller två, låt puttra ytterligare några minuter på svag värme.

Bulgogin åt vi tillsammans med kimchi, kokt fullkornsris, stekta champinjoner, marinerad spenat och  marinerad gurka (även de efter recept ur samma bok), stekt ägg, strimlad isbergssallad (lättar upp i allt det starka) och den koreanska chiliapastan gochujang

Marinerad gurka med kochugaru

1 gurka
1/2 dl finhackad purjolök eller salladslök
1/2 msk strösocker
1 tsk risvinäger
1 tsk salt
1 tsk kochugaru, koreansk chilipeppar

Hacka löken och skölj den. Blanda ihop marinaden.
Dela gurkan på längden och skiva den fint.
Blanda ned gurkan i marinaden och låt den marinera i mist 30 min.


Från bloggen Green Kitchen Stories har jag blivit inspirerad att steka champinjoner i kokosolja, det passar väldigt bra till bibimbapen.

Champinjoner med kokos

10 skogschampinjoner
2 msk kallpressad kokosolja
3 msk finhackad ingefära
1 msk koreansk eller japansk soja

Skölj och skiva champinjonerna. Finhacka ingefäran.
Fräs svampen i en het panna tills vätskan han kokat bort. Tillsätt kokaoljan och ingefäran, stek på lägre värme i ett par minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar