Utsikt

Utsikt

onsdag 21 januari 2015

Peanut butter sauce heaven



Nu är vi tillbaka i Sverige och man får göra det bästa man kan för att muntra upp i januarimörkret. I en ambition om att äta både gott och nyttigt stötte jag på detta recept från Green Kitchen Stories, där det ingår en sås som nog skulle kunna göra det mesta gott. Såsen var till en pad thai utan nudlar, men vi käkade den till en sallad på strimlad morot, bladspenat, gurka, koriander, edamamebönor och sesamfrön. Till det hade vi en wok med broccoli och tofu marinerad med strimlad schalottenlök, vitlök, chili, soya och sesamolja som jag fräste snabbt i pannan.

Jordnötssås

1 dl jordnötssmör (jag kör denna egenimporterade, mhm, import/export)
4 msk pressad lime
2 msk honung
2 msk soya eller tamari
1 nypa cayennepeppar
2 tsk riven ingefära
Ca 3 msk vatten om dressingen behöver tunnas ut, det struntade jag i

Blanda.
Ät. Drick. Slicka ur skålen.





Ibland springer man på den sortens sås som skulle kunna liva upp en bit papper. Till dessa räknar jag även Nouc Cham, en vietnamesisk dip med fisksås. Äts med fördel tillsammans med mycket koriander. Brukar laga enligt detta recept:

Nouc Cham

2 röda chilifrukter
4 msk pressad lime
4 msk vietnamesisk eller thailändsk fisksås
2 msk rapsolja
2 tsk sesamolja
2 tsk råsocker
2 pressade vitlöksklyftor

Klyv chilin och beroende på hur stark du vill ha såsen, ta bort mer eller mindre av kärnor och mellanväggar. Finhacka chilin, blanda med limesaft, fisksås, olja, socker och vitlök. Receptet går bra att dubblera, man vill alltid ha mer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar